vrijdag 25 mei 2012

Master!


Afgelopen week was het laatste blok van de opleiding tot NLP Master-practitioner, in huis "Ter Dennen" in Westmalle. Vanuit mijn kamer kijk ik uit op een deel van het gebouw waar ik met ongeveer 20 andere cursisten in totaal tien blokken van een aantal dagen heb doorgebracht.

Wat is NLP? In feite komt het neer op het volgende: de omstandigheden waarin je nu verkeert heb je zelf veroorzaakt - maar gelukkig is er een gestructureerde methode om daar ook zelf weer uit te komen. Waarbij je kunt kijken naar je omgeving, je gedrag, je capaciteiten, je overtuigingen en waarden, je identiteit, en ten slotte je missie.

In dit blok de getuigenissen van de deelnemers over het transformatieproces dat ze hebben ondergaan gedurende het laatste jaar. Stuk voor stuk indrukwekkende en soms emotionele verhalen. Vrijwel allemaal vertellen ze hoe ze door het toepassen van NLP een stukje dichter bij hun authentieke zelf zijn gekomen. Blokkades hebben opgeruimd. Het verleden een zinvollere betekenis hebben gegeven. En met veel meer (zelf)vertrouwen de toekomst tegemoet gaan. Er zijn echt overwinningen behaald, en de uitreiking van de certificaten was daardoor een bijzonder vreugdevolle gebeurtenis!

In een moment van rust kijk ik uit mijn raam naar de koeien. Ze staan sereen te grazen, soms liggen ze te herkauwen, en af en toe besluit de stier in het gezelschap dat het tijd wordt om een koe te beklimmen. Heel puur. Zonder zich ook maar een moment te generen of zich af te vragen of het goed is wat ze doen. Alleen maar zijn. Wat mij betreft zijn deze koeien de werkelijke Masters ...